Лекции по История

26. Византия след Византия. Идеята за Третия Рим

Всички фанариоти намират убежище при великите войводи - румънци. След битката при Черномен на 27.09.1371 година Византия вече няма право да е империя, императора става васал. В 1054 година Византия вече се самоосъзнава като център и бранител на християнството. В Късновизантийския период империята е в криза. Падането на Константинопол има широк отзвук в християнския свят. Много историци пишат за тези събития и всеки интерпретира случилото се по свой начин, но всички са единодушни, че това са последствия които ще оставят следа. Русия приема зле падането на империята. Кой ще стане тритият Рим? Християните започват да виждат в това лице Москва. Румънската историография е много фалшифицирана. Почти през цялото време Влахия е българска. Румънците пишат на кирилица почти до края на 19 век. След падането на Константинопол Русия започва да предявява интерес към Балканите. В Русия се формира убеждението, че правото да стане покровител на християнството се пада на Русия. По това време тя има най-голяма територия. Несторис Кандер, руснак, мюсюлманин, участвал в щурма на Константинопол, внушава оптимистичната идея когато орела (хр.) ще убие змията (мюс.). Несторис Кандер неуместно назовава руския княз цар. И това поставя въпроса за легитимността на държавната власт. Това можело да дойде от или от Германия или от Франция. Един монах нарича Москва Третият Рим, тоест християнско царство. Когато Русия вече има възможност да воюва с Турция, по времето на Екатерина Велика, Западът възразява. Иван Грозни осъзнава, че е по-важно да излезе на Балтийско море. Той се обявява за цар през 1546 година. Поставя и идеята за панславизма. И от тогава започва една масирана славянофилска пропаганда на която българите се оказват най-податливи!!!